Myten om heisekranene i Dubai

Den lille diktaturstaten Dubai er ganske godt kjent for nordmenn. Det er mange europeere som besøker landet, og like ofte er det for storbyferie, som det er for arbeid innen shipping, banking eller olje, eller annen kjøpmannsvirksomhet.

dubai-1120373_960_720Landet har opplevd en boom i løpet av de siste tiårene, og mye av det er takket være de store inntektene fra landets oljeressurser, men man kan også se på den gode beliggenheten, midt i skipsleia mellom Kina og Europa, så vel som et strategisk partnerskap med USA. Det som nemlig først gjorde den lille staten viktig, var byggingen av Suez-kanalen, som gjorde det mulig for briter og franskmenn å mer effektivt utbytte sine kolonier i det fjerne Østen. Rundt Dubai vokste det først opp en industri for perledykking, og oppdrettsperler, men dette ble erstattet av at havnene ble utvidet utover 1930, slik at Dubai ble en viktig omlastingshavn. I dag kan man gjerne omtale byen som Midtøstens Hong-Kong.

Se for deg at skyskrapere er gedigne sparebøsser

De stadige gevinstene som byen gjør på grunn av sine handelsforbindelser, blir til overflødig rikdom for noen få meget rike mennesker. Spørsmålet blir hva man skal gjøre med penger når man alt har alt man trenger? Mange velger å bygge skyskrapere innenfor lilleputtstatens grenser. Mange prosjekter av en fullstendig overflødig karakter finner sted. Man ønsker å bygge en forstad for fremmedarbeidere, fullstendig planlagt, slik at alle skal ønske å komme til Dubai. Falkebyen skal være grønn, stor og energinøytral. Det bygges nå for enorme summer, noe som har gitt rom for myten om at halve verdens beholdning av heisekraner nå er i arbeid i byen. Men dette viser seg å være typisk skryt, rykter og overdrivelse, på grunn av en tett byggeaktivitet med mange store prosjekter. Om noen vil trøstes litt, så har Dubai faktisk en mengde kraner som kanskje tilsvarer 2 % av verdens kraner.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *